Współczesne wyzwania stawiane edukacji wymuszają konieczność adaptacji i ewolucji modeli nauczania. Coraz więcej osób kwestionuje sens tradycyjnego modelu akademickiego, który koncentruje się głównie na zdobywaniu wiedzy teoretycznej, bez jednoczesnego zapewnienia praktycznych umiejętności przydatnych na rynku pracy. Ponadto rosnące koszty edukacji oraz obawy o przyszłe zatrudnienie skłaniają młodych ludzi do poszukiwania alternatywnych ścieżek rozwoju zawodowego, takich jak kursy, szkolenia praktyczne czy praca zdalna. Czy warto zatem jeszcze iść na tradycyjne studia?
Ewolucja edukacji w obliczu zmieniającego się świata
Rynek pracy, specjalizacje i nowe zawody ewoluują w tempie zaskakującym, napędzane gigantycznym rozwojem technologicznym. Jednakże coraz częściej edukacja nie nadąża za tymi dynamicznymi trendami. Brak możliwości systemowego dostosowania programów nauczania oraz właściwych predykcji uniemożliwiają adaptację do zmieniającego się otoczenia biznesowego.
Nowoczesne podejście do nauczania
Nowoczesne uczelnie muszą dostosowywać swoje programy nauczania do dynamicznie zmieniającego się świata, który jest coraz bardziej zdominowany przez sztuczną inteligencję, nowoczesne technologie oraz cyfrowe podejście do rozwiązywania problemów. Tradycyjne nauczanie, oparte głównie na wykładach i podręcznikach, ustępuje miejsca metodzie praktycznej, w której zdobywanie wiedzy teoretycznej idzie w parze z aplikacją praktyczną. Uczelnie skupiają się na rozwijaniu umiejętności praktycznych, które są bezpośrednio przydatne na rynku pracy. Przykłady takich innowacji edukacyjnych to laboratoria przemysłowe, projekty badawcze oraz staże w firmach partnerskich, które pozwalają studentom zdobyć doświadczenie praktyczne i umiejętności wymagane przez współczesne miejsca pracy.
W obliczu takiej sytuacji konieczne jest zbadanie, w jakim kierunku powinna zmierzać edukacja, aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby biznesowe. Naszym celem jako uczelni wyższej jest rozwój i przekazywanie wiedzy, a także kształcenie przyszłych liderów i specjalistów. Aby być gotowym na zmiany dotyczące struktury zatrudnienia, musimy poddać weryfikacji potrzeby firm, które są gotowe do adaptacji i zmian. Uczenie doświadczania wiedzy, a nie samej wiedzy, jest kluczowe. Uczenie poprzez praktyczny wymiar oraz interdyscyplinarność, która jest punktem wyjścia kreatywności i elastyczności w działaniu, staje się coraz bardziej istotne.
Do tego powinniśmy dodać wątek neuroróżnorodności - coraz więcej osób z orzeczeniami ma wpływ na kształtowanie rynku edukacji. Ludzie są coraz bardziej świadomi, że podręcznik czy wykład nie są jedynym sposobem uczenia, ale także praca zespołowa, warsztaty, projekty, praktyki, etc. Uczenie się poprzez różnorodne metody pozwala na lepsze przyswajanie wiedzy i rozwijanie umiejętności praktycznych – mówi Marlena Wieteska, ekspertka od innowacji na Uczelni Łazarskiego, CEO Lazarski University of Technology, a także wykładowczyni, trenerka i mentorka.
Wyzwania i perspektywy
Kluczowe jest również promowanie interdyscyplinarności oraz koncepcji ciągłego uczenia się (ang. lifelong learning). W dzisiejszym świecie, gdzie problemy są coraz bardziej złożone i wymagają szerokiego spojrzenia, interdyscyplinarność staje się kluczem do innowacji. Uczelnie wspierają studentów w rozwijaniu umiejętności pracy zespołowej z ludźmi o różnych specjalizacjach, co nie tylko zwiększa ich zdolność rozwiązywania problemów, ale również umożliwia tworzenie nowych idei i technologii.
Networking, czyli budowanie sieci kontaktów zawodowych, również odgrywa istotną rolę już na etapie studiów. Uczelnie organizują spotkania branżowe, warsztaty networkingowe oraz projekty z firmami, które umożliwiają studentom nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi pracodawcami oraz mentorami.
Fundamentem elastyczności w działaniu jest uczenie się szybkiego i efektywnego dostosowania do sytuacji, przyswajanie wiedzy czy też rozumienie nowych koncepcji. Innymi słowy: zwinność uczenia się (learning agility). Nauka pomaga zrozumieć fundamentalne mechanizmy i prawa rządzące naszą rzeczywistością. To zrozumienie jest kluczowe dla identyfikowania wyzwań i możliwości, z jakimi się spotykamy. Jeśli weźmiemy pod uwagę jedną z myśli Heraklita, że "jedyną rzeczą, która jest stała, jest zmiana", stwierdzimy, że cytat ten odnosi się do nieustannego procesu rozwoju w życiu oraz potrzeby ciągłego uczenia się i przystosowywania do nowych sytuacji oraz wyzwań.
Edukacja a praca przyszłości
Programy edukacyjne oferowane przez Lazarski University of Technology są odpowiedzią na dynamicznie zmieniające się wymagania rynku pracy. Obecna oferta edukacyjna koncentruje się na rozwijaniu zarówno kompetencji technologicznych, jak i miękkich, co pozwala na holistyczne przygotowanie studentów do przyszłych wyzwań zawodowych. Kluczowym wyróżnikiem jest łączenie kompetencji, z naciskiem na interdyscyplinarność - na przykład zarządzanie projektami w marketingu czy nauka kompetencji, które są obecnie uznawane za pilne, jak ESG (Environmental, Social, and Governance), efektywna praca w świecie nowoczesnych technologii, czy też change management, jako odpowiedź na learning agility, która jest jedną z najważniejszych kompetencji w zmieniającym się świecie.
Jednym z podstawowych i często przewijających się wątków na LUT jest zarządzanie projektami, które łączy wiedzę z zakresu metodyk i narzędzi z umiejętnościami komunikacyjnymi i procesowym myśleniem. Programy z tego obszaru są dostosowane do specyficznych sektorów i dziedzin, takich jak IT czy marketing, aby lepiej odpowiadać na potrzeby rynku pracy. “Naszym celem jest łączenie kompetencji technologicznych z interpersonalnymi, aby przygotować studentów na dynamicznie zmieniający się rynek pracy” dodaje Marlena Wieteska.
Rozwój kompetencji praktycznych oraz umiejętności miękkich to kluczowy element nowoczesnej edukacji. Uczelnie, które skutecznie łączą teorię z praktyką, stają się liderami w kształtowaniu przyszłości swoich studentów.
W dobie transformacji cyfrowej zintensyfikowanej przez pandemię, wiele organizacji stanęło przed gigantycznym wyzwaniem, jakim była adaptacja do nowej rzeczywistości. Zarządzanie zmianą staje się coraz bardziej kluczowe w obliczu dynamicznie ewoluującego środowiska pracy, dlatego też elastyczność i umiejętność dostosowania się są niezwykle istotne dla sukcesu organizacji. To wszystko zmodyfikowało nie tylko nasz sposób i system pracy, ale również i nauki , a wspomniane zmiany wpłynęły pozytywnie na dostępność usług edukacyjnych online. Dzięki temu, bazując na wiedzy i doświadczeniach Uczelni Łazarskiego, łącząc badania i innowacje technologiczne, z optymizmem patrzymy na stojące przed nami wyzwania – dodaje Paweł Matwiejczuk, Digital Marketing Director w LUT.
Jaka czeka nas przyszłość?
Wyzwania związane z edukacją i rozwojem zawodowym będą się jeszcze bardziej zmieniać, zwłaszcza w kontekście dynamicznego rozwoju technologicznego. Jednakże, dzięki odpowiedniemu dostosowaniu się i ciągłemu doskonaleniu umiejętności, możemy skutecznie radzić sobie z tymi zmianami i odnosić sukcesy zarówno na rynku pracy, jak i w życiu zawodowym.
Link do strony artykułu: https://uww.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/czy-warto-isc-na-studia-w-obliczu-mocno-zmieniajacej-sie-edukacji